Skip to main content

Uddannelse

  • Cand. psych., aut.
  • Ph.d. i Psykotraumatologi
  • Kognitiv Efteruddannelse (2-årig)
  • Specialist i Psykoterapi
  • Specialist i Psykopatologi
  • Supervisor i Psykoterapi

CV

Personlige data

Nationalitet: Dansk

Født: November 19, 1969

Ansættelsessted: Praksis for Kognitiv Terapi, Aarhus

E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Telefon: 50 42 40 88

Tidligere ansættelser og arbejdsindhold

De Psykiatriske Specialklinikker, Klinik for Angstlidelser, Århus Universitetshospital, Risskov (2008 -2014)

Patientgruppe: Ambulante patienter med angstlidelser og PTSD samt alle former for co-morbiditet: depression, personlighedsforstyrrelser, misbrug, udviklingsforstyrrelser, etc. Der arbejdes selvstændigt med udredning af patienter og behandling både individuelt og i gruppe.

Arbejdets faglige indhold:

  • Udarbejdelse af anamnese, symptombeskrivelse mm.
  • Psykologisk undersøgelse - brug af ratingscales og tests
  • Diagnostik
  • Udarbejdelse af behandlingsplaner - herunder vurdere relevansen af ordination og ændringer af medicinsk behandling
  • Psykologisk behandling - individuel og gruppebehandling
  • Psykoedukation af patienter og pårørende
  • Praktikvejledning
  • Undervisning
  • Supervision af psykologer i klinisk voksenpsykiatri
  • Supervision af psykolog-praktikanter

Privat praksis (sideløbende) (2008-2016)

Patientgruppe: Henviste patienter fra sygeforsikring (Prescriba, Worklife, etc.) med stress, depression og angst. Fra 2014 henviste patienter via den offentlige sygesikring.

Arbejdets faglige indhold:

  • Psykoedukation og psykologisk behandling

Aleris - Danske privathospitaler (sideløbende) (2008-2016)/Brückner Praksis (2012-2014)

Patientgruppe: Henviste klienter til psykologisk undersøgelse med alle former for psykiatrisk psykopatologi og andre funktionsnedsættende lidelser.

Arbejdets faglige indhold:

  • Udarbejdelse af anamnese, symptombeskrivelse, mm.
  • Psykologisk undersøgelse - brug af diverse ratingscales og tests
  • Diagnostik
  • Udarbejdelse af behandlingsplaner - herunder vurdere relevansen af ordination og ændringer af medicinsk behandling
  • Psykoedukation af patienter
  • Rapportskrivning (udarbejdelse af erklæring for hver klient)

Gimle Daghøjskole (sideløbende) (2007-2009)

Patientgruppe: Sygemeldte borgere grundet stress og/eller depression.

Arbejdets faglige indhold:

  • Psykoedukation og undervisning af borgere i emnerne: depression, angst og stress
  • Psykologisk behandling
  • Supervision af psykologer

Post Doc, Aarhus Universitet (2007-2008)

Udfærdigelse af videnskabelige artikler på Psykotraumatologisk Forskningsenhed.

Krisepsykologisk Enhed, Psykiatrisk Center, Rigshospitalet (2001-2008)

Patientgruppe: Patienter og pårørende til patienter indlagt på hovedparten af Rigshospitalets somatiske afdelinger (abdominalcentret, hjertecentret, hoved-ortocentret og neurocentret) samt ambulante patienter tilknyttet offentlige eller private arbejdspladser i hovedstads-området med akutte arbejdsrelaterede belastninger eller stress. Derudover afdelingspersonale (læger, sygeplejersker, portører, etc.)

Arbejdets faglige indhold:

  • Akut krisehjælp til indlagte patienter med akut opstået sygdom
  • Akut krisehjælp til ambulante klienter (offentlige og private arbejdspladser)
  • PTSD-behandling
  • Behandling af angst, depression og stressrelaterede problematikker
  • Psykologisk behandling - individuel og gruppebehandling
  • Debriefing og psykologisk behandling af patienter, pårørende og sundhedspersonale
  • Supervision af somatisk personale på Rigshospitalet
  • Rådgivning af parørerende til somatisk syge
  • Psykoedukation af patienter og pårørende
  • Undervisning af sundhedspersonale

Supervisionserfaring

  • Traumecentret, Rigshospitalet
  • Psykologgruppe, FO, Århus
  • Arbejdsmedicinsk Klinik, Herning
  • Klinik for Angstlidelser og personlighedsforstyrrelser, Silkeborg
  • Klinik for OCD & Angstlidelser, Herning
  • Kognitiv Efteruddannelse, Aarhus
  • Militærpsykologisk Enhed, Forsvaret
  • Aarhus Universitetshospital, Risskov
  • Regionspsykiatrien Horsens
  • Regionspsykiatrien Viborg
  • Puls Bo, Silkeborg

Supplerende kurser - efter bacheloreksamen i Psykologi

Uddannelsesprogram i Krisepsykologi:

  • Tilvalg 1: Krisepsykologi. 30 timer
  • Tilvalg 2: Akutpsykologi integreret med interventionsmetode 30 timer (føkandidateksamen)

Efter kandidateksamen i Psykologi:

  • Datadokumentation, 1. del (Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet) 10, 5 timer
  • Grundlæggende terapeutiske færdigheder, 18 timer
  • Eksperimentel forskningsmetode 18 timer
  • Statistik for psykologer 35 timer
  • Epidemiologisk design (Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet) 17 timer
  • Kvalitative forskningsmetoder 30 timer
  • Spørgeskemaundersøgelser (Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet) 30 timer
  • Forskerkursus i Psykologisk videnskabsteori 35 timer
  • Temadage om stress 12 timer
  • Anvendt psykotraumatologi 13 timer
  • Psykologisk Debriefing 12 timer
  • Præhospitalt Kursus 12 timer
  • Intensiv korttids dynamisk psykoterapi 12 timer
  • Kursus om livskraft (kognitiv terapi) 12 time
  • Seminar om akut behandling af offer for voldtægt 7 timer
  • Seminar om intensiv korttids dynamisk psykoterapi 12 timer
  • Psykopatologi 35 timer
  • Assesment 24 timer
  • Lovgivning og Etik 12 timer
  • Gruppebehandling i psykiatri 1 timer
  • Personlighed - neurobiologiske forhold 6 timer
  • Sorg og krise hos voksne 12 timer
  • WAIS-III 6 timer
  • Spørgeskemaundersøgelser 30 timer
  • Kvalitative Forskningsmetoder 35 timer
  • Kognitiv behandling af angst og depression 24 timer
  • Psykiatrilov 12 timer
  • Epidemiologisk Design 17 timer
  • Psykiatriens organisering, ledelse administration, kvalitetssikring og ledelse 12 timer
  • Datadokumentation, 1. del 10,5 timer
  • Statistik for psykologer 35 timer
  • Psykologisk videnskabsteori 35 timer
  • Introduktion til Eksperimentiel Forskningsmetode 21 timer
  • Psykofarmakologi 12 timer
  • Personlighed - neurobiologiske forhold 6 timer
  • Personlighedsforstyrrelser og Personlighedsteori 18 timer
  • 2-årig Kognitiv efteruddannelse 162 timer
  • Valg af interventionsformer 12 timer
  • Demensudredning 12 timer
  • Imagery Rescripting 3 timer
  • Differentialdiagnostik 24 timer
  • Challenger. Kvalificerende kursus for ledertalenter i region Midtjylland 40 timer
  • Evidensbaseret klinisk supervision 12 timer
  • Ledelse og organisation 12 timer
  • Uddannelse i kognitiv supervision 36 timer
  • ACT-kursus 21 timer
  • Supervision af supervision 30 timer
  • CFT (Compassion Focused Therapy) 21 timer
  • MBSR (Mindfulness-baseret stress reduktion), 60 timer

Forskningserfaring

  • 1995-1996: Forskningsassistent, Psykologisk Institut, Århus Universitet.
  • 1996-1997: Udførelse af forskningsprojekt med 686 respondenter som del af kandidatafhandling.
  • 1998-2001: Udførelse af to forskningsprojekter, et i Danmark og et i Guatemala som udgangspunkt for Ph. D. afhandling i Psykotraumatologi.
  • 2007-2008: Post Doc, Aarhus Universitet. Udfærdigelse af videnskabelige artikler på Psykotraumatologisk Forskningsenhed.

Publikationer

  • JIND, L. (1996): Samliv efter spædbarnsdød. Landsforeningen spædbarnsdød, Stjernen, Nr. 5, 5 årg., pp. 7-11.
  • JIND, L. (1996): Hvilke forskelle og ligheder er der mellem mødres og fædres sorg efter spædbarnsdød? Landsforeningen spædbarnsdød, Stjernen, Nr.6, 5 årg., pp. 13-15.
  • JIND, L. (1997): forældres tanker og kontrolfølelser i forbindelse med spædbarnsdød: Har de indflydelse på belastningsgraden? Landsforeningen spædbarnsdød, Stjernen, Nr. 6, 6 årg., pp. 6-11.
  • JIND, L. (1998): Medlemmernes kontakt til og oplevelse af Landsforeningen Spædbarnsdød. Landsforeningen spædbarnsdød, Stjernen, Nr. 1, 7 årg., pp. 11-18.
  • JIND, L. (1998): Hvilke forhold gør medlemmerne af Landsforeningen os opmærksomme på i forbindelse med undersøgelsen. Landsforeningen spædbarnsdød, Stjernen, Nr. 2, 7 årg., pp. 5-12.
  • JIND, L. (1998): Traume, kontroltab og meningssøgning – en teoretisk og empirisk belysning. Psykologisk Skriftserie, Vol. 23, No. 1, Aarhus Universitet.
  • JIND, L. & ELKLIT, A. (1998): Cognitive Processing of Emotional Loss. Paper presented at the Fourth Congress of the International Society for Cultural Research and Activity Theory (ISCRAT 1998), June 7-11, University of Aarhus, Denmark.
  • ELKLIT, A. & JIND, L. (1999): Forældrereaktioner efter spædbarnsdød. Tidsskriftet Psykologisk Pædagogisk Rådgivning (blå serie), 150 sider.
  • JIND, L. (1999): Hvordan reagerer børn på naturkatastrofer? Forskningsnyt fra psykologien, August, 8(4), pp. 11-13.
  • JIND, L. (2000): Kan oplevelsen af traumatiske begivenheder resultere i kognitive skemaændringer – en kritisk gennemgang af empirien. Nordisk Psykologi, Vol. 52, Nr. 2.
  • JIND, L. (2001): Do traumatic events influence cognitive schemata? Scandinavian Journal of Psychology, 42, pp. 113-120.
  • JIND, L. (2001): Cognitive factors in adjustment to involuntary abortion, stillbirth or infant death: The effect of locus of control and causal attributions on post-traumatic symptomatology. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. Manuscript submitted for publication
  • JIND, L. (2001): Parent’s adjustment to late abortion, stillbirth or infant death: The role of causal attribution. Scandinavian Journal of Psychology. Manuscript submitted for publication.
  • JIND, L. (2001): Cognitive schemata and processing among parents bereaved by infant death. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, Volume 17, Number 4.
  • JIND, L. (2001): Post-traumatic symptomatology among parents bereaved by infant death: A cross-cultural study. Journal of Traumatic Stress. Manuscript submitted for publication.
  • JIND, L. (2001): Attributions, cognitive processing and schemata among Guatemalan parents bereaved by infant death: A cross-cultural study. Journal of Cross-Cultural Psychology. Manuscript submitted for publication
  • ELKLIT, A., PEDERSEN, S. & JIND, L. (2001): The Crisis Support Scale: Psychometric qualities and further validation. Personality and Individual Differences. 2002:17..
  • ARENDT, M. & JIND,L. (2005): Kognitiv terapi ved posttraumatisk belastningsreaktion. I Mørch. M. & Rosenberg, N. K. (Eds.): Kognitiv terapi. Modeller og metoder. Hans Reitzels Forlag.
  • JIND, L. & ARENDT, M. (2012): Kognitiv behandling af posttraumatisk belastningsreaktion. I Arendt, M. & Rosenberg, N. K. (Eds.): Kognitiv terapi. Modeller og metoder. Hans Reitzels Forlag.

Undervisningserfaring

  • November, 1996 samt Oktober 1998: Foredrag i krisepsykologi, Psykologisk Institut, Århus Universitet.
  • Dec. 1997, Nov. 1998, Okt., 1999, Nov. 2000 og Apr. 2001: Ugekurser i krisepsykologi på daghøjskolen “Psykologia”, Århus.
  • September-December, 1999: Afholdelse af seminaret: ”Krisepsykologi med særligt fokus på kognitive teorier i forbindelse med psykologiske traumer”. 11 lektioner i krisepsykologi, Psykologisk Institut, Århus Universitet.
  • 2007-2009: FO, Gimle Daghøjskole. Undervisning i sorg, krise, angst, depression & stress.
  • 2007, 2008, 2009: Weekend kursus i Krisehjælp og PTSD behandling, Århus Universitet.
  • 2009: Undervisning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af akut stress forstyrrelse og PTSD. Kognitiv Efteruddannelse, Ålborg.
  • 2010: Undervisning af praktiserende læger i udredning og behandling af angstlidelser.
  • 2011: Undervisning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af akut stressforstyrrelse og PTSD. Kognitiv Efteruddannelse, Risskov.
  • 2012: Undervisning i behandling af angstlidelser, Specialistkursus for psykologer, Risskov.
  • 2012: Undervisning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af akut stress forstyrrelse og PTSD. Kognitiv Efteruddannelse, Ålborg.
  • 2012: Undervisning i akut krisehjælp og behandling af akut stress forstyrrelse, Arbejdsmedicinsk Klinik, Herning
  • 2012: Undervisning i behandling af PTSD. Center for Kompetenceudvikling, Risskov.
  • 2012: Undervisning i behandling af panikangst og PTSD, Forsvaret.
  • 2013: Undervisning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af akut stressforstyrrelse og PTSD. Kognitiv Efteruddannelse, Risskov.
  • 2013: Undervisning af fysioterapeuter, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
  • 2014: Undervisning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af akut stressforstyrrelse og PTSD. Kognitiv Efteruddannelse, Risskov
  • 2015: Undervisning i behandling af angstlidelser, Uddannelsesafdelingen, Aarhus Universitetshospital, Risskov

Leder-erfaring

Leder af daghøjskole linjen ”Psykologi”: FO’s Daghøjskole ”Gimle”, august-november 2001.

Anden erfaring

  • Har fungeret som censor ved Aarhus og Københavns Universitet i perioden 2002-2013.
  • Har i forbindelse med Ph. D. uddannelsen boet i Guatemala i perioderne Maj-September 1999 samt Marts-August 2000.
  • Immervadrådgivningen, Aarhus, (1998-1999).